دشمن درجه یک کبد و کلیه


تاریخ :شنبه,۴ خرداد ۱۳۹۸
تعداد بازدید :2177


مهم ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است. علائم مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند.

به گزارش بهداشت نیوز: پژوهش های جدید نشان می دهد که مصرف بالای استامینوفن که داروی ضد در و ضد تب است عامل مهمی در بروز آ سیب به کبد و کلیه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای استامینوفن یا پاراستامول که یک داروی ضد درد و ضد تب می باشد باعث آسیب رساندن به کلیه و کبد فرد می شود.

سیامک عبدالله نژاد افزود: این دارو رایج ترین دارو برای از بین بردن تب است اما به دلیل عوارضی که دارد بیش از سه روز برای تب توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: پژوهش ها نشان می دهد که مصرف بالای استامینوفن، عامل مهمی در بروز آسیب های جدی در مرحله اول به کبد و در مرحله دوم به کلیه است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف بالای استامینوفن حتی باعث آسیب بر عملکرد مغزی و عصبی فرد خواهد شد، گفت: مصرف مقادیر بالای 4گرم استامینوفن در روز به ویژه در کودکان می تواند منجر به مسمومیت شود.

وی گفت: مهم ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است.

وی در پایان یادآور شد: علائم مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند.


منبع:بهداشت نیوز

برچسب ها :



این مقاله را دوست داشتید؟ آنرا به اشتراک بگذارید

دیدگاه خودتان را ارسال کنید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.






star مقالات جدید

  • مقالات
  • دکتر
  • بیمارستان
  • دارو
مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
هشدار! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و پورتال پادرا هيچگونه مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد